24. listopadu 2013

Úskalí nákupů na eBay

Zdravím všechny, kdo zavítali na můj blog a právě čtou tento článek :-)!

Dneska bych vám chtěla sdělit mé zkušenosti z nákupů na eBay, které ne vždy byly tak úplně růžové. Ebay má jednu velkou přednost např. oproti našemu Aukru a tou je obrovské množství položek, věcí, které u nás v ČR mnohdy ani nekoupíte, nebo je pořídíte o mnoho dráž. To bylo a stále je i lákadlem pro mé nákupy. 


ZDROJ

Předtím, než se člověk rozhodne danou věc vydražit, nebo použít možnost "Kup teď", je důležité se zamyslet nad tím, jestli umíte aspoň trochu anglicky. Jelikož pokaždé je tu možnost, že budete s prodejcem muset něco řešit, komunikovat spolu a v tom případě by nastal docela velký problém a říkali byste si: "Co teď?" "Co to po mně chce?". Mnohdy se může jednat jen o běžné info typu upřesnění daného zboží, nebo upozornění, že doručovací doba bude taková a maková. Opravdový problém by ale nastal, pokud byste museli řešit reklamaci. A ano, i když si teď říkáte, že se vám tohle nestane, že přece před každým nákupem pečlivě prozkoumáte hodnocení daného prodejce, nikdy neříkej nikdy.

Takže to by byla má první rada: Dorozumět se anglicky.
Většina lákavých věcí, které jsem si koupila, nebo po kterých jsem pokukovala, byla právě nejčastěji z asijských zemí, Anglie a USA. Proto je zde angličtina opravdu povinností :-).

ZDROJ


Dále způsob platby. Při nákupech na eBay používám výhradně PayPal. Dříve před mnoha a mnoha lety, když jsem si oba účty zakládala, ani jiná možnost nebyla. Dnes už je metod více a jde to i např. pouze s použitím karty. Tuhle možnost mám ráda a hojně využívám na českých a slovenských eshopech. Na tom eBay (asi ze zvyku) jsem věrná PayPal a jak se tak dočítám, je to asi i nejbezpečnější způsob. Založení tohoto účtu v podstatě není nic složitého. Našla jsem docela hezký článek s názvem "PayPal pro začátečníky", tak mrkněte. Sice dva roky starý, ale výstižný.

Rada druhá tedy zní: Založte si účet PayPal.

ZDROJ


Pokud zrovna eBay procházíte a rozplýváte se nad tím nepřeberným množstvým úžasných věcí, věřte, že nejste sami :-). Člověk ale musí být ve střehu a pokud možno nenaletět. Když pominu fakt, že je třeba si dát pozor na různé fejky ať už v kosmetice, tak v oblečení, kdy mnohdy hodně nízká cena může být dobrým vodítkem, je třeba se blíže seznámit i s profilem a recenzemi prodejce. Tohle všichni jistě známe z Aukra. Jedná se v podstatě o stejný způsob kladných a negativních recenzí. Já třeba na recenze hodně dbám a i kdyby nabídka byla sebe víc lákavější, rozhodně své peníze nevyhodím jen tak do větru prodejci, se kterým nejsou ostatní spokojeni. Takže čím víc kladných recenzí, tím líp :-).

Ovšem na vlastní kůži jsem se přesvědčila, že ani to nemusí být směrodatné. A dostáváme se k důvodu, proč vlastně tento článek píšu. Přibližně před 2 měsíci jsem vydražila kabelku. Z výhry jsem měla neskutečnou radost, což může dosvědčit kamarádka, která si vyslechla slova: "Ještě chvíli počkej, ještě minutku, teď jde do tuhýho, to je adrenalin!" :-), nebo: "Hmm, asi jí nemám, nevyhrála jsem." Po zkontrolování emailu: "To není možný, já jí fakt mám!" (vyřčeno s opravdovým nadšením a radostí v očích :-)). Jelikož jsem poctivka poctivá, kabelku jsem ihned zaplatila přes již zmiňovaný PayPal. Den na to se u zakoupené položky objevila ikonka, že zboží bylo odesláno prodejcem. Tak jsem se radovala a těšila se, až mi dorazí. Jenže předpokládaná doba dodání byla 4 týdny a balíček i po jejich uplynutí stále nikde. Když bylo necelých 14 dní po nejzazším stanoveném termínu dodání, došly mi nervy a kontaktovala jsem eBay. Pod položkou Customer Support jsem si vybrala problém, který chci řešit a tlačítkem Open a case jsem dala věci do pohybu. Když jsem se tak procházela různými informacemi o prodejci, zjistila jsem, že najednou mu začala hodnocení rapidně padat a jeho účet byl zablokován a zrušen. Joo, to potěší, když jste mu poslali peníze v domění, že jeho téměř 100% recenze jsou dlouhodobého charakteru a není se čeho bát. Ebay v prvním kroku požadoval, abych napsala prodejci zprávu a zároveň zaškrtla možnost, jestli chci zboží stále doručit, nebo vrátit peníze. Je jasné, že když jsem si tu položku s radostí vydražila, že bych o ní měla zájem a chci jí. Ovšem při uvážení, že s prodejcem jsou problémy, že už ani nemá účet, jsem se rozhodla pro schůdnější variantu a to, že chci své peníze zpět. Na vyjádření měla druhá strana několik dní s tím, že pokud neodpoví, nebo se nedohodneme, vstoupí do toho samotný eBay. 

Co vám budu povídat, moc dobrý pocit jsem z toho neměla. Spíš jsem se začala smiřovat s tím, že jsem o své peníze přišla, a že na eBay už v životě nic nekoupím :-).

Ovšem pak přišel zázrak. Za pouhé dva dny jsem obdržela od eBay email, že peníze mi byly doručeny zpět. Hned jsem zkontrolovala PayPal a opravdu. Takže můj případ skončil naštěstí dobře. Ovšem určité ponaučení jsem si z toho vzala. Je mi jasné, že takto to vůbec dopadnout nemuselo. S nákupy na těchto stránkách jsem určitě ještě neskončila. Mám radost, že se eBay snaží pro své zákazníky něco udělat, a že vzniklé problémy opravdu řeší. Bohužel ne všichni jsou na světě poctiví a tak jsou tyto kroky občas zapotřebí. Příště si ale raději prodejce x krát prověřím a dokud nebude mít tisíce a tisíce kladných recenzí, nic u něj nekoupím :-). Teď asi přeháním, mám dobrou náladu, že to takhle dopadlo, ale v době vypisování zprávy pro prodejce mi do smíchu moc nebylo. Sice se nejednalo o někalika tisícovou částku, ale proč byť jen třeba tisícovku nechávat bídákům, co okrádají své zákazníky?

Takže rada třetí: Recenze jako důkaz poctivosti ano, ale nedá se na to 100% spoléhat.


A co vy? Máte raději Ebay, nebo Aukro? A co vaše zkušenosti? Setkali už jste se s reklamací? Ráda si o tom přečtu v komentářích.

Teď už se s vámi rozloučím. Doufám, že pro vás byl článek užitečný. 

Mějte se :-). Vaše Lady Allila





3 komentáře:

  1. Tak na tvuj clanek budu asi sdilet ve svem. Ja mam totiz rozepsano...jak na ebay a reklamace :-)
    Skoro dennim chleb :-)
    Od kvetna 22 reseni :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako od 22. května, nebo že jsi od května už řešila 22 reklamací? V prvním případě už bych pozitivní vyřízení nečekala. V druhém mě napadají pouze slova "Tak to je mazec".

      Vymazat
    2. 22 sporu, ono by toho asi bylo vic, ale neco jsem resila pouze pres kontakt na prodejce. Jinak doporucuji vynechat kontakt na prodejce a jakmile projde doba, po kterou muze zbozi prijit, tak otevrit spor.
      Protoze uz se mi stalo, ze jsem kontaktovala prodejce, ze zbozi nikde, at mi posle tech 200 na zpet, on ze jo, at pockam..a tyden nic, pisu znova..neodpovi...
      Penize totiz nikde.
      Otevru spor, ebay ale upozorni, ze uz zbozi presahlo dobu, po kterou ruci vracenim penez...a prodejce sice odpovedel, ale ne tak, jak jsem cekala...pry pockejte jeste, zbozi snad dorazi.
      Nacez jsem odepsala, ze chci penize zpet, ze to slibil uz pted skoro 14dny, kde tedy jsou..a vyslo najevo, ze zamestnanec se musel jit zeptat sefa a sef odmitl penize poslat...
      To je ale moje jedina takova negativni zkusrnost.
      Ale jsou tam prodejci, co ti opakovane poslou polozku a od nich ti to nikdy, ale nikdy nedojde. Nic nedojde.
      A zase jini, u kterych prosis, aby doposlali zbytek objednane veci, ze ti prisla jen cast a oni ti okamzite vrati celou financni castku.

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře, vážím si jich ;-)