12. února 2014

Ready for juicing? Let's get started ;)

Ahoj všichni! Připraveni na dnešní dávku energie a šťavnatosti :)?

Předtím, než začneme tvořit vlastní domácí džusy, budeme potřebovat jednu důležitou věc. Kdo uhodne? ... Správně, odšťavňovač :). Na trhu je nepřeberné množství druhů. Za mě můžu akorát doporučit nekupovat ty úplně nejlevnější. Sama s nimi zkušenost nemám, ale co se mi doslechlo z mého okolí, od mých přátel, nadělá to spíš paseku než užitek. Mám doma odšťavňovač od značky Philips, se kterým jsem opravdu spokojená. Můžete se na něj, stejně tak jako na džus, který jsem publikovala na podzim podívat ZDE

Fresh juice



Co se týče samotného odšťavňování, řídím se několika pravidly:

1. Hlídat si poměr ovoce a zeleniny.

... tedy hlavně cukru ve výsledném nápoji. Sami zjistíte, kolik do takové jedné sklenice padne surovin. Pokud bych dělala čistě např. jablečný džus, klidně i několik jablíček na skleničku. No a řekněte, kdybyste je měli sníst v pevném stavu, dali byste to :)? Prostě důležité je si uvědomit, že v ovoci je spoustu cukru, tudíž ho kombinovat se zeleninou. Já se snažím cca o poměr 1:2 ve prospěch zeleniny. Jednoduše poměrem jeden díl ovoce, dva díly zeleniny. Toť veškerý zázrak :). Jsem si vědoma toho, že v určitých druzích zeleniny se cukr tajně skrývá před zraky publika :), ale s tím se hold už musím smířit.

2. Vždy suroviny důkladně omyjte a držte se pravidla, že co nejíte, do odšťavňovače nedávejte.

Myslím tím např. jadřince u jablek, slupku od ananasu apod. Prostě do přístroje dám jen čisté a opracované suroviny. Nervu to tam celý se vším všudy, vždyť ono se to v tom ztratí. Ne, neztratí :)!

3. Ihned po použití odšťavňovače přístroj umýt.

Možná si říkáte, že netřeba, ale jednou jedinkrát to neuděláte a vytrestá vás to natolik, že si příště už dáte tu práci. Ušetříte si tím čas i nervy :).

4. Nejlepší a nejhodnotnější je samozřejmě džus čerstvý. 

Hlavně co se týče vitaminů. Proto doporučuji dělat přibližně tolik, kolik zrovna vypijete, cca tedy jednu skleničku na osobu. Samo sebou, pokud mi džus zbyde, nevyleju ho. Uložím ho v zakryté sklenici do lednice, ale vím, že prostě čerstvé je čerstvé, jelikož dochází k oxidaci a džus přichází o své drahocenné vitaminy.

5. A nepřehánět to.

Pokud vypijete litr džusu na ex, tělo to ani nedokáže vstřebat všechno. Určitě neplatí čím víc, tím líp a od rána do večera pít jen džusy. Spíš to brát jako doplněk ke zdravému životnímu stylu.

6. Suroviny - bio či od místních farmářů

Ty jsou alespoň pro mě tou nejlepší volbou. Ne vždy a hlavně teď v zimě jsou ale k sehnání. V létě kupuji veškeré naše ovoce a zeleninu v jednom malém místním obchůdku, který zásobují farmáři z nejbližšího okolí. Proč si kupovat jablka, rajčata, saláty a ostatní z druhého konce světa, když to můžu mít čerstvé a ještě většinou i za méně peněz? Zároveň tím podporuji rozvoj místní ekonomiky. Prostě samá plus a to mě baví :). Tropické ovoce mám v létě nejraději z dalšího obchůdku poblíž, kde v jejich stánku lákají na nádherné čerstvé a šťavnaté kousky nejrůznějšího ovoce. V zimě se pak hold musím spokojit se supermarketem a jejich částečným bio sortimentem, jelikož ty uměle vypěstované hlavně okurky a rajčata, které jsou bez chuti, ty mi fakt nejedou. Konzumací ovoce a zeleniny mi jde hlavně o to, abych tělo detoxikovala a dodávala mu řádnou porci zdraví a ne ho zanášela chemií. I např. v tom supermarketu se snažím u běžně dostupných surovin zvolit ty, které jsou vypěstované v ČR, než ty bůhví odkud a pokud to nabídka dovolí, volím bio.


To jsem se trochu rozvášnila :). Vraťme se k odšťavňování. Na internetu se dočtete, že klidně dřeň, tedy ten odpad z odšťavňovače, můžete projet přístrojem ještě jednou. Já to zatím nezkoušela, vždycky mi přijde, že je to vyždímané až dost. Pokud se vám ale zdá, že v ní zůstalo ještě spoustu šťávy, klidně to udělejte. 

Dnes mám pro vás připravené dva džusy, úplně jednoduché a základní, žádná divočina :). A každý zcela jiný. Tak  se do toho pojďme pustit :)


Go GREEN go!
  • čerstvý špenát (130 g - jak to vím tak přesně :)? Ne, nevážila jsem ho, ale koupila jsem ho v Bille přímo navážený v pytlíčku, však víte, v tom oddělení, kde mají saláty. Jinak si myslím, že na váze nezáleží, prostě podle chuti ;))
  • řapíkatý celer (1 řapík - S celerem opatrně, má svou specifickou chuť, tak aby vám to pak chutnalo. Přidat můžete přece vždycky.)
  • domácí/bio/farmářská okurka (kvůli její výraznější a zároveň přirozenější chuti oproti té klasické ze supermarketu a hlavně bez chemie)
  • 2 jablka 

Spinach, celery, cucumber, apple


RED ... oh yeah!
  • 2 červené řepy (před odšťavněním oškrábat)
  • mrkev (podle chuti - můžete klidně i dodatečně přiodšťavnit :)) Mrkev většinou vyčistím kartáčkem a zbavím jí tak případného zbytku hlíny. Pokud se špína drží jak přibitá, opět oškrábat.)
  • šťáva z jednoho pomeranče (Vymačkaná zvlášť v klasickém lisu na citrusy a do džusu přidaná. Rozhodně pomeranč nedávejte do odšťavňovače.)

Beetroot, carrot, orange


A co vy a džusování? Berete ho jako nedílnou součást svého života, nebo jste to ještě nezkusili a teprve třeba přemýšlíte o koupi odšťavňovače? Sama za sebe musím říct, že odšťavňovač popř. mixer na smoothie je u nás doma nejčastěji používaný přístroj v kuchyni a zároveň to je snad nejužitečnější dárek, který jsem kdy dostala (respektive který jsem si ukecala ...). Kecala o něm tak dlouho, až jsem ho jednou takhle na den dětí rozbalila jako překvapení :). Ano, na den dětí, ten je totiž už mnoho a mnoho let mým dnem narozeninovým :).

Už teď se na vás těším u dalšího nejen džusového článku a pokud máte jakékoliv otázky, nebo se chcete podělit o vaše zkušenosti s tvorbou džusů, nechte mi koment :).

Krásný večer a nezapomeňte na slova strýčka Sama:
I WANT YOU TO LOVE YOUR BODY!

Lady Allila
○•○



2 komentáře:

  1. Ten s tou řepou dělám úplně stejný. Řepa je super je docela levná a vyteče z ní hodně, ale taky má takovou specifickou chuť, která nesedne každému. Můžu se zeptat co máš přesně za model odšťavňovače, já scháním nový.

    OdpovědětVymazat
  2. Teress, je to HR 1858 Philips. Co k němu říct ... má velký otvor na vkládání surovin, což je super, že to nemusím krájet na malinkaté kousíčky, jako mi třeba vyprávěla kamarádka u toho jejího. Dále je dobrý, že má na nožičkách přísavky, takže nejezdí po lince. Jen při zapnutí sebou lehce škubne, což je asi i normální :). Šťáva je hotová opravdu rychle. Do odpadové nádobky dávám pokažde pytlík, abych si ušetřila práci s čištěním. To určitě děláš taky. U nádobky na samotnou šťávu je dobrý, že je tam taková předělovací část, kterou máš vyndanou při samotném odšťavňování. Když si pak chceš nápoj nalít, dáš jí tam a oddělí se ti pěna od džusu. Co bych ještě řekla ... má dvě rychlosti. Většinou používám tu rychlejší. Záleží na ovoci a zelenině, co zrovna zpracovávám. Součástí balení je i taková malá brožurka s recepty ... no vidíš, mohla bych se do ní podívat pro inspiraci. Otevřela jsem jí asi poprvé a naposledy, když jsem odšťavňovač vybalovala z krabice :). Dále už pouze experimentuju :). Jinak jsem celkově s přístrojem spokojená. Je pravda, že je to můj první odšťavňovač a tak nemám nic na porovnání. Když tak ale koukám, kolik tak přibližně stojí, tak si myslím, že to byla super investice/ dárek :).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, vážím si jich ;-)